0

Anti Racism Policy


1o  Γενικό Λύκειο Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης
Τμήμα Ερευνητικής Εργασίας Β΄ Λυκείου
«Ανθρώπινα Δικαιώματα»
Σχολικό Έτος 2012-2013
2ο Τετράμηνο

«Πολιτική Φιλική Προς τις Ευαίσθητες Κοινωνικές Ομάδες»

Συντάκτες                                                                   
Μαριάννα Λαζάρου, Β2                                                                                   
Θεόδωρος Σιδηρόπουλος, Β3

Επιβλέπουσα Καθηγήτρια
Καλομενίδου Όλγα


ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Στόχοι:

1.      Ενθάρρυνση πολιτιστικής ταυτότητας
2.      Σχολείο-ασφαλές και φιλόξενο
3.      Σεβασμός στη διαφορετικότητα και τις προτιμήσεις όλων των μαθητών

Τρόποι επίτευξης:

1.      Σεμινάρια στους γονείς και στους καθηγητές
2.      Εκδηλώσεις αντιρατσιστικού περιεχομένου
3.      Διαφημιστικές αφίσες
4.      Έκθεση με ρατσιστικά επεισόδια
5.      Ίδρυση αντιρατσιστικής επιτροπής.
6.      Χρήση του θεσμού του Σχολικού Διαμεσολαβητή
7.      Αναθεωρήσεις στον τρόπο διδασκαλία κάποιων σχολικών μαθημάτων
8.      Συνεργασία με μη κυβερνητικούς φορείς
9.      Επικοινωνία με το Συνήγορο του Πολίτη και του Παιδιού

Αξιολόγηση Πολιτικής

1.      Ερωτηματολόγια
2.      Γραπτή έκθεση στο τέλος της χρονιάς 


Εισαγωγή

Ρατσισμός είναι η κοινωνική ή πολιτική διακρίσεων που βασίζεται στο δόγμα της ανωτερότητας μιας φυλής, εθνικής ή κοινωνικής ομάδας, τα μέλη της οποίας έχουν την αντίληψη ότι οφείλουν να περιφρουρήσουν την αμιγή σύσταση, την «καθαρότητα» της και να κυριαρχήσουν έναντι των υπόλοιπων φυλετικών, εθνικών, κοινωνικών κλπ ομάδων, που τις θεωρούν κατώτερες. Ο ρατσισμός, λοιπόν, είναι ουσιαστικά μία θεωρία και πρακτική που κατηγοριοποιεί τους ανθρώπους σε «ανώτερους» και «κατώτερους» με βάση τα υποτιθέμενα «καλά» ή «κακά» γονίδιά τους.
Η συγκεκριμένη διακήρυξη αποσκοπεί στο να επικουρήσει την σχολική κοινότητα του 1ου Γενικού Λυκείου Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης σε θέματα αντιρατσιστικής εκπαίδευσης προάγοντας τον σεβασμό για την διαφορετικότητα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ατόμων.
Οι ρατσιστικές επιθέσεις έχουν αυξηθεί τον τελευταίο καιρό εξαιτίας της πολιτικής και οικονομικής αστάθειας επηρεάζοντας έντονα το σχολικό περιβάλλον, όπως καταδεικνύει έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο την περίοδο 2012-2013 σχετικά με τα ποσοστά ρατσισμού που σημειώθηκαν στους μαθητές του Λυκείου μας, και τους λόγους που προκάλεσαν την εκδήλωση του φαινομένου.  Οι ρατσιστικές επιθέσεις μπορεί να είναι λεκτικής ή σωματικής μορφής και στρέφονται εναντίον μαθητών που κατάγονται από διαφορετική χώρα, έχουν διαφορετικές θρησκευτικές πεποιθήσεις ή επικρίνονται εξαιτίας χαρακτηριστικών της εμφάνισής τους, σεξουαλικές προτιμήσεις, μαθητικές επιδόσεις, οικονομική κατάσταση.

Σκοπός Σύνταξης της παρούσας Διακήρυξης

Με αυτή την προκήρυξη θα επιχειρηθεί να δοθούν αποτελεσματικές λύσεις σε αυτό το φαινόμενο, ξεκινώντας από την προθυμία των μαθητών να συμμετέχουν σε αυτό, όπως και των καθηγητών και των αρμοδίων φορέων για την εκπαίδευση. Επίσης, σκοπός μας είναι να παρέχεται η εκπαίδευση, το ανθρώπινο αυτό δικαίωμα, σε ίσους όρους προς όλους τους μαθητές επιδιώκοντας την δημιουργία ιδανικών συνθηκών συμβίωσης των μαθητών στο σχολικό περιβάλλον.

Στόχοι

Με την σύνταξη της παρούσας πολιτικής, στοχεύουμε στο να ενθαρρύνουμε τους μαθητές -τόσο στο σχολείο μας όσο και σε άλλα σχολικά περιβάλλοντα – οι οποίοι προέρχονται από διαφορετικές χώρες να μην αλλοιώσουν την πολιτιστική και εθνική τους ταυτότητα για να γίνουν αποδεκτοί, αλλά η κοινωνία του σχολείου να αποδέχεται την διαφορετικότητα σε αυτόν και οποιοδήποτε άλλο τομέα. Αυτό θα έχει ως απότοκο το σχολείο να γίνει ένα ασφαλές και φιλόξενο περιβάλλον για όλους τους μαθητές ανεξαρτήτως των χαρακτηριστικών τους. Προς την κατεύθυνση αυτή,  μπορεί να βοηθήσει ο θεσμός του σχολικού διαμεσολαβητή, ο οποίος  θα έχει ως καθήκον την επίλυση  των διαφορών μεταξύ των μαθητών. Επιπλέον, θα ήταν επιθυμητή η αναπροσαρμογή του τρόπου διδασκαλίας  μαθημάτων όπως τα θρησκευτικά και η ιστορία.  Συγκεκριμένα, τα θρησκευτικά ενδείκνυται να εστιάζουν στην εκτίμηση και το σεβασμό των ανθρώπων, καθώς ο Χριστιανισμός εδραιώνεται στην ιδέα της ισότητας, επομένως το μάθημα θα έπρεπε να προσανατολίζεται περισσότερο γύρω από αυτόν τον άξονα. Όσον αφορά,  την Ιστορία, επιβάλλεται να προβάλει περισσότερο γεγονότα που σχετίζονται με περιστατικά απίστευτης βιαιότητας κατά της ανθρωπότητας, τα αίτια των οποίων αφορούσαν τη μισαλλοδοξία και το ρατσισμό, όπως  ο αφανισμός του εβραϊκού πληθυσμού. Με τον τρόπο αυτό, θα καταστεί σαφές ότι ο ρατσισμός προκαλεί μόνο δεινά και απειλεί ολόκληρη την ανθρωπότητα. Επιπροσθέτως, η συνεργασία με Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις θα ήταν επιθυμητή. Τέλος, αν καταγραφεί κάτι το απευκταίο, όπως π.χ. ένα ρατσιστικό επεισόδιο, η άμεση επικοινωνία με το Συνήγορο του Πολίτη και του Παιδιού θα ήταν μία πολύ αποτελεσματική προσέγγιση στο πρόβλημα, αλλά παράλληλα, μπορούν να συμβάλουν με συμβουλές και ενημερώσεις νομικού περιεχομένου όποτε προκύπτει μία ανάλογη ανάγκη.

Τρόποι Επίτευξης

Για να πραγματοποιηθούν οι παραπάνω στόχοι που έχουμε θέσει θα δράσουμε με συγκεκριμένο τρόπο, οποίος και θα περιγραφεί αναλυτικά στην παρούσα διακήρυξη.
Αρχικά για να επιτύχουμε την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα ρατσισμού οφείλουμε να ευαισθητοποιήσουμε τόσο τους γονείς όσο και τους καθηγητές οι οποίοι κατέχουν εξέχων ρόλο στην κοινωνικοποίηση των μαθητών. Στη συνέχεια, θα επιχειρήσουμε να καλλιεργήσουμε αντιρατσιστικές αντιλήψεις στους μαθητές με την οργάνωση εκδηλώσεων, παρόμοιων με αυτές που διοργανώνει το σχολείο μας τα τελευταία δύο χρόνια, με θέμα τον ρατσισμό, στις οποίες θα γίνονται διαδραστικές αντιρατσιστικές δραστηριότητες. Τον ίδιο στόχο θα επιχειρήσουμε να πραγματώσουμε μέσω διαφημιστικών αφισών με αντιρατσιστικό περιεχόμενο που θα αναρτηθούν στις εγκαταστάσεις του σχολείου. Τέλος, από την διακήρυξη προβλέπεται η δημιουργία μίας αντιρατσιστικής επιτροπής η οποία θα είναι επιφορτισμένη με την ορθή εφαρμογή των προβλεπόμενων από την πολιτική δράσεων.

Αξιολόγηση Προσπάθειας

Μετά την αποπεράτωση όλων των παραπάνω δράσεων οφείλουμε να ερευνήσουμε αν η προσπάθειά μας ήταν επιτυχής και σε πιο βαθμό.
Για την αξιολόγησή της εφαρμογής της πολιτικής αυτής σκοπεύουμε να διανείμουμε στο σύνολο των μελών της μαθητικής κοινότητας (μαθητές, καθηγητές) ένα ερωτηματολόγιο πριν και μετά την έναρξη της εφαρμογής των δράσεων για να μελετήσουμε την πιθανή βελτίωση που θα επιφέρουν οι δράσεις αυτές όσον αναφορά την αντιρατσιστική συνείδηση των μαθητών και καθηγητών του σχολείου.
Επίσης προβλέπεται η ανάθεση στους μαθητές της σύνταξης μίας έκθεσης μέσω της οποίας θα καταθέτουν τις εντυπώσεις τους από τη διαδικασία που διεξήχθη, προκειμένου να εδραιωθεί στο σύνολο της μαθητικής κοινότητας μία συνείδηση αυστηρά εναντίον του ρατσισμού και των εκφάνσεών του. Επιπροσθέτως, θα έχουν την δυνατότητα να μας εισάγουν δικές τους προτάσεις ή αναθεωρήσεις/τροποποιήσεις των ενυπαρχόντων.
Άλλωστε η γραπτή έκθεση αποτελεί και τον πιο αποτελεσματικό τρόπο να τονισθεί η οικουμενικότητα της αντιρατσιστικής πολιτικής, ώστε να νιώσουν όλοι οι μαθητές ότι έχουν λόγο στη διαμόρφωσή της και ευθύνη για το περιεχόμενό και τη συνέπειά της στο στόχο για τον οποίο συστάθηκε. Έτσι δε θα αδιαφορούν για το αν εφαρμόζονται οι διατάξεις του, ούτε θα το αντιμετωπίζουν σαν ένα κώδικα συμπεριφοράς περιοριστικό που αφορά μόνο όσους είναι ευάλωτοι στις ρατσιστικές επιθέσεις. 

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου